Πέμπτη 11 Ιουλίου 2013

Αναδρομικό χαράτσι - Φόρος πολυτελείας στα αυτοκίνητα




Η εικόνα της αγοράς αυτοκινήτου αντικατοπτρίζει και την εικόνα της οικονομίας ενός σύγχρονου κράτους. Αυτό έχει αποδείξει η ιστορία που αν μελετήσει κάποιος τις πωλήσεις των αυτοκινήτων σε χώρες που έχουν περάσει από τα χέρια του ΔΝΤ θα καταλάβει πότε υπήρξε κρίση και πότε ανάκαμψη. Στην Ελλάδα του 2013 τα βασικά αγαθά θεωρούνται πολυτέλεια, ξεκινώντας από το σπίτι που μένουμε μέχρι και το αυτοκίνητο...

Ακόμα και σήμερα το κράτος συνεχίζει την λανθασμένη τακτική υπερφορολογώντας τους τέσσερις τροχούς χάνοντας τεράστια ποσά από τη μία και επιβαρύνοντας τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς από την άλλη.

Αυτό διότι οι έχοντες επιβατικά οχήματα με κινητήρες άνω των 1.929 κ.εκ. θεωρούνται πλούσιοι και από...πέρυσι καλούνται να στηρίξουν επιπλέον τον προϋπολογισμό του κράτους προσφέροντας χρήματα με την θέσπιση του φόρου πολυτελούς διαβίωσης. Συγκεκριμένα με το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε χθες στη Βουλή επανέρχεται και επιβάλλεται ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης για αυτοκίνητα, σκάφη, πισίνες...

Τι γίνεται στην πράξη...

Στην πράξη, οι έχοντες αλλά και μη έχοντες πλέον αυτοκίνητο (αυτοί που είχαν και τα πούλησαν) με κινητήρες πάνω από 1.929 κ.εκ. καλούνται να πληρώσουν επιπλέον χρήματα εκτός από τα τέλη κυκλοφορίας. Για παράδειγμα ο κάτοχος ενός αυτοκινήτου με κινητήρα 2.000 κ.εκ. θα πληρώσει 440 ευρώ το χρόνο ενώ αντίστοιχα ο ιδιοκτήτης ενός αυτοκινήτου με κινητήρα 3.000 κ.εκ. θα πληρώσει 1.780 ευρώ. Από εκεί και πέρα όσο ανεβαίνουν τα κυβικά τόσο ανεβαίνει και ο φόρος που είναι 2.980 και 4.180 ευρώ για αυτοκίνητα με κινητήρες 4.000 και 5.000 κ.εκ. αντίστοιχα.  Στην περίπτωση που το αυτοκίνητο έχει ηλικία 5-10 ετών υπάρχει... έκπτωση της τάξης του 30% ενώ αν είναι δεκαετίας απαλλάσσεται πλήρως από τον συγκεκριμένο φόρο. Ερωτηματικά ωστόσο ισχύουν για τον τρόπο επιβολής του φόρου μιας και στην πράξη, ο ιδιοκτήτης ενός καθημερινού αυτοκινήτου πληρώνει για ποσά που ξεπερνούν ακόμα και την αξία του αυτοκινήτου ενώ από την άλλη πολυτελή οχήματα με μικρούς κινητήρες απαλλάσσονται από το μέτρο.
Αναδρομική ισχύ...

Το πρόβλημα όμως συνεχίζεται μαζί και ο πονοκέφαλος των ιδιοκτητών αυτοκινήτων με το αδιέξοδο (το να έχουν δηλαδή αυτοκίνητο) να μην έχει τέλος. Αυτό διότι θα υπάρξει αναδρομική ισχύ του φόρου πολυτελείας για χρήση του 2012 γεγονός που σημαίνει πως θα πληρώσουν όσοι είχαν αυτοκίνητο με κινητήρα άνω των 1.929 κ.εκ. και αυτή τη στιγμή δεν έχουν χρήματα να τα κυκλοφορήσουν ή ακόμα και το έχουν πουλήσει! Για παράδειγμα, αν ο ιδιοκτήτης έχει καταθέσει πινακίδες στα τέλη του 2012 προφανώς γιατί αδυνατεί να το κυκλοφορήσει λόγω φόρων, παρ' όλα αυτά το κράτος του ζητά να πληρώσει με χρήματα που δεν έχει... Το ίδιο ισχύει και για όσους ήδη έχουν πουλήσει το αυτοκίνητό τους ακόμα και το έτος 2012!!! Τη γλιτώνουν μόνο όσοι κατέθεσαν πινακίδες το 2011. Τεράστιο είναι το πρόβλημα και με τους ιδιοκτήτες που ενώ είχαν πληρώσει τα τέλη κυκλοφορίας του 2013, βλέποντας ότι τα τεκμήρια παρέμειναν τα ίδια (ενώ είχε διαρρεύσει ότι θα μειωθούν) και η φορολογία άλλαξε αναγκάστηκαν να καταθέσουν πινακίδες εντός του έτους. Αυτοί είναι και οι τριπλά χαμένοι αφού και πλήρωσαν και την... έπαθαν και θα ξαναπληρώσουν. "Η φορολογία αυτή είναι άδικη. Έχουμε επιφύλαξη για την αποτελεσματικότητα του μέτρου κάτι που έχουμε δει και στο παρελθόν. Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι τα αυτοκίνητα που θα φορολογηθούν είναι χαμηλής αξίας" τόνισε στο zougla.gr ο διευθυντής του Συνδέσμου εισαγωγέων Αυτοκινήτων Δημήτρης Πάτσιος.
Φορολόγηση του... ποδαριού

Ο φόρος πολυτελούς διαβίωσης βγαίνει από τα τεκμήρια που έχει θεσπίσει το κράτος αλλά όπως είχε αποκαλύψει με σχετικό του άρθρο το zougla.gr δεν συμβαδίζουν καθόλου με την πραγματικότητα και το κόστος χρήσης αυτών. Υπολογίζεται με συντελεστή 5% επί του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης για αυτοκίνητα έως 2.500 κ.εκ. ενώ υπολογίζεται με συντελεστή 10% αν ο κινητήρας του αυτοκινήτου ξεπερνά τον συγκεκριμένο κυβισμό. Στην πράξη αυτό σημαίνει πως το κράτος αποφασίζει και διατάσει χωρίς να βασίζεται σε κάποια λογική παρά το γεγονός ότι τα αρμόδια Υπουργεία έχουν στην κατοχή τους τις πραγματικές λίστες τεκμηρίων τις οποίες και έχουν... κλειδώσει στα συρτάρια. Σύμφωνα με τη λίστα αυτή, ένα αυτοκίνητο 2.000 κ.εκ. έχει μέσο ετήσιο κόστος χρήσης (τέλη κυκλοφορίας, καύσιμα, συντήρηση, ασφάλεια) λίγο πάνω από τα 2.500 ευρώ αλλά το τεκμήριό του είναι στα 8.800 ευρώ. Αντίστοιχα ένα αυτοκίνητο 3.0 λίτρων με κόστος χρήσης ανά έτος τα 4.500 ευρώ περίπου έχει τεκμήριο κοντά στα 18.000 ευρώ... Από την άλλη η αξία των αυτοκινήτων αυτών είναι μηδενική και αναγκάζει πλέον τους ιδιοκτήτες να τα πωλήσουν σε εξευτελιστικές τιμές ή να τα... χαρίσουν.
Τι θα γίνει με τα εισαγόμενα

Απορίες υπάρχουν σχετικά με τα αυτοκίνητα που έχουν εισαχθεί στην ελληνική αγορά και το καθεστώς που ισχύει γι' αυτά. Στην πραγματικότητα ισχύει η ημερομηνία που αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας και όχι η πραγματική ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας του αυτοκινήτου. Για παράδειγμα ένα αυτοκίνητο μπορεί να κυκλοφόρησε στην Γερμανία το 2000 και το συγκεκριμένο να ήρθε στην Ελλάδα το 2004. αν και μιλάμε για ένα αυτοκίνητο 13 ετών το ελληνικό κράτος το αναγνωρίζει ως 9ετίας δηλαδή τη μέρα που εισήχθη στην χώρα μας. Με λίγα λόγια σε αυτές τις περιπτώσεις που είναι πάρα πολλές ο ιδιοκτήτης καλείται να πληρώσει...
Οι εξαιρέσεις

Τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης γλιτώνουν όσοι έχουν αυτοκίνητο με κυβισμό κάτω από 1.928 κ.εκ. αλλά και όσα έχουν συμπληρώσει δεκαετία από τη στιγμή που η ημερομηνία αναγράφεται στην άδεια κυκλοφορίας. Επιπλέον εξαιρούνται και όσα αναπηρικά οχήματα κυκλοφορούν για τα οποία οι ιδιοκτήτες τους δεν καταβάλλουν χρήματα για τέλη κυκλοφορίας.
Δεκάδες χιλιάδες απολυμένοι...

Αξίζει να αναφέρουμε την κατακόρυφη πτώση στις πωλήσεις των καινούργιων αυτοκινήτων οι οποίες έπεσαν από τις 300.000 περίπου στις 50.000 ανά έτος. Το γεγονός αυτό οδήγησε σε χιλιάδες απολύσεις που υπολογίζονται σε 40.000 εργαζομένους χωρίς κανείς να δείξει το ανάλογο ενδιαφέρον... Όσο για τις πωλήσεις, οι μισές περίπου αφορούν χονδρική πώληση (ενοικιαζόμενα, εταιρικά κ.ά.) κάτι που μεταφράζεται σε μειωμένα έσοδα για τις εταιρείες κατά συνέπεια και επιπλέον απολύσεις..
Η «αποθήκη» της Ευρώπης

Χαρακτηριστικές οι δηλώσεις στελέχους εισαγωγικής εταιρείας που ανέφερε στο zougla.gr: "Έτσι όπως πάμε θα καταντήσουμε η... αποθήκη της Ευρώπης με παλαιά αυτοκίνητα, αυτό δηλαδή που ήμασταν την δεκαετία του '80. Θα αρχίσουν σιγά σιγά να έρχονται τα μικρά μεταχειρισμένα με 3-4 χιλιάρικα και θα γεμίσει η αγορά με αυτά".
Δείτε στον παρακάτω πίνακα τι θα πληρώσουν όσοι έχουν αυτοκίνητο με κινητήρα άνω των 1.928 κ.εκ. Η φορολογία έχει αναδρομική ισχύ το 2012
Κυβισμός
0-5 έτη
5-10 έτη





1.929
418,7€
293€

2.000
440 €
308€

2.100
485€
340€

2.200
530€
371€

2.300
575€
402€

2.400
620€
434€

2.500
665€
465€

2.600
1.420€
994€

2.800
1.600€
1.120€

3.000
1.780€
1.246€

3.200
2.020€
1.414€

3.400
2.260€
1.582€

3.600
2.500€
1.750€

3.800
2.740€
1.918€

4.000
2.980€
2.086€

4.200
3.220€
2.254€

4.400
3.460€
2.422€

4.600
3.700€
2.590€

4.800
3.940€
2.758€

5.000
4.180€
2.926€

5.200
4.420€
3.094€

5.400
4.660€
3.260€

5.600
4.900€
3.430€

5.800
5.140€
3.598€

6.000
5.380€
3.766
Πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε τι σκέπτεστε...